OBRAZLOŽENJE POJEDINIH OZNAKA NA GUMAMA
DIMENZIJA GUME: 205/55 R16 88T XL
205 – označava širinu gume u milimetrima
55 – označava postotak visine naspram širine gume, 55% od 205=112.75mm
R – guma je radijalna (današnji standard)
16 – označava promjer naplatka u inchima (“), jedan inch(col) ima 2.54 centimetra
91 – označava index nosivosti, pod ovim brojem se gleda koju nosivost ima pojedina guma u kilogramima, u ovom slučaju nosivost iznosi 615 kg po kotaču
H – Označava index brzine, H=210km/h
XL – oznaka extra load, guma je pojačana i ima veću nosivost
OSTALE OZNAKE KOJE MOŽEMO NAĆI NA GUMAMA:
M+S – iako veliki broj vozača misli da se radi o cjelogodišnjoj gumi, zapravo je riječ o oznaci za zimsku gumu. Mud + Snow, tj. u prijevodu blato i snijeg.
C – gume za laka dostavna vozila
RF – reinforced – guma je pojačana
RFT – Run on Flat Tire, gume koje omogućuju vožnju i nakon gubitka tlaka u njima
Godina proizvodnje – DOT – godina i tjedan proizvodnje gume, prva dva broja označavaju tjedan dok zadnja dva označavaju godinu proizvodnje. Primjer DOT 1319 – guma je proizvedena u 13 tjednu 2019 godine.
Posebne oznake na gumama
Mnogi proizvođači guma surađuju s proizvođačima automobila, te će tako vrlo često biti otisnute oznake da su navedene gume projektirane prema originalnoj standardnoj opremi. No, to ne znači da se gume s oznakom MO (Mercedes original) ne mogu postaviti vozila pod oznakom AR (Alfa Romeo) ili AO (Audi).
Oznake na gumama za potrošnju goriva
Gume s oznakom A (Zeleno) imaju najvišu ocjenu po pitanju potrošnje goriva, dok gume s oznakom G (crveno) imaju najnižu ocjenu. Guma s oznakom A bi trebala imati 7.5% manju potrošnju od gume s oznakom G.
Osim potrošnje goriva, proizvođači su dužni deklarirati ponašanje gume na mokrom te razinu buke u dB.
Oznake na gumama za brzinu:
Q – do 160 km/h
R – do 170 km/h
S – do 180 km/h
T – do 190 km/h
U – do 200km/h
H – do 210 km/h
V – do 240 km/h
W i ZR – do 270 km/h
Y – do 300 km/h.
Kod nas se najčešće koriste oznake za brzine T,H,V,W,ZR i Y.
Nije preporučljivo voziti brže od navedene brzine na gumama, jer dolazi do povećanja temperature gume.
Tlak u gumama
Na gumama je također naznačen maksimalan tlak na koji se guma smije napumpat, ponovno treba naglasiti da je to maksimalni tlak a ne tlak na koji se gume pumpaju. U našem vulkanizerskom poslu susreli smo se sa dosta slučajeva, gdje su gume bile napumpane na 5 bara. Guma na takvom tlaku će se neravnomjerno trošiti, te postoji velika mogućnost kolapsa pod opterećenjem. Iz tog razloga se gume pumpaju na tlak koji je zadan od strane proizvođača automobila a to je najčešće raspon od 2 do 2.5 bara za osobne automobile.
Za provjeru tlaka zraka u gumama, preporučamo korištenje vlastitog digitalnog mjerača kao što je OVAJ.
Slika ispod prikazuje zašto je potrebno redovito provjeravati tlak u gumama. Površina gaznog sloja uvelike ovisi o tlaku u gumama, pri normalnom tlaku to je u prosjeku površina dlana jedne ruke, dok se pri povišenom ili smanjenom tlaku ta površina uvelike smanjuje. Također pri nižem tlaku od deklariranog raste potrošnja goriva jer raste otpor kotrljanja, dok pri povišenom tlaku se smanjuje udobnost vožnje – guma manje apsorbira udarce i neravnine.
Indeks nosivosti
Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] | Indeks | Nosivost [kg] |
71 | 345 | 81 | 462 | 91 | 615 | 101 | 825 |
72 | 355 | 82 | 475 | 92 | 630 | 102 | 850 |
73 | 365 | 83 | 487 | 93 | 650 | 103 | 875 |
74 | 375 | 84 | 500 | 94 | 670 | 104 | 900 |
75 | 387 | 85 | 515 | 95 | 690 | 105 | 925 |
76 | 400 | 86 | 530 | 96 | 710 | 106 | 950 |
77 | 412 | 87 | 545 | 97 | 730 | 107 | 975 |
78 | 425 | 88 | 560 | 98 | 750 | 108 | 1000 |
79 | 437 | 89 | 580 | 99 | 775 | 109 | 1030 |
80 | 450 | 90 | 600 | 100 | 800 | 110 | 1060 |
Nadamo se da vam je ovaj kratak tekst objasnio neke nejasnoće vezane uz oznake na gumama, za daljnje upite Vulkanizer Cerno 1 Vam stoji na raspolaganju!
Vulkanizer Trnjanska
Trnjanska cesta 90