Zimska oprema u Hrvatskoj

Kada je potrebno postaviti zimske gume, tj. imati zimsku opremu?

  1. Kada nastupe zimski uvjeti

  2. U vremenskom razdoblju od 15.1.1 do 15.04.

Nastupanje zimskih uvjeta na cestama se događa kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica. Prema zakonu izvođač radova održavanje ceste u zimskom razdoblju dužan je ceste posipati sredstvima protiv stvaranja poledice, osim u slučaju ledene kiše kada je izvođač u nemogućnosti spriječiti poledicu na kolniku. Što se tiče snijega, Izvođač nije dužan spriječiti nastanak snježnog pokrivača, već mora omogućiti prohodnost ceste. To znači da unatoč snijegu vozila s zimskom opremom mogu neometano prolaziti. Na autocestama, brzim cestama i javnim cestama s prometom većim od 4000 vozila dnevno maksimalna dopuštena razina snijega na kolniku iznosi 10 cm, dok za ostale javne ceste iznosi 15 cm. Pod zimsku opremu se podrazumijevaju sve 4 zimske gume ili ljetne gume s minimalno 4 mm dubinom profila i lancima za snijeg.

Da li je potrebno imati zimsku opremu i kada nema snijega i poledice?

Odgovor je naravno DA. Razlog tome je što svaki proizvođač razvija gume koje će imati što bolje vozne osobine, a da bi se to postiglo gume se moraju podijeliti u dvije kategorije – Ljetne i Zimske. Glavni razlog te podjele nije samo u dezenu (šari) gume po kojoj se može jasno vidjeti da li je guma zimska ili ljetna već je i u samom sastavu. Svatko tko je ikada imao priliku držati ljetne i zimske gume u rukama primjetiti će jednu bitnu razliku, a to je tvrdoća gume. Mehanička svojstva gume su takva da pri nižim temperaturama guma je tvrda, dok je pri višim temperaturama guma mekana, vjerujem da to znamo i iz vlastitog iskustva. Tako se smjesa gume napravljena za zimske uvjete bitno razlikuje od ljetne, kako bi guma i pri nižim temperaturama ostala mekana i dovoljno elastična. Prema različitim istraživanjima ljetna guma pri temperaturama od 5°C do 10°C gubi svoja elastična svojstva i postaje tvrda. Također je utvrđeno da je na suhom kolniku  pri 10°C zaustavni put vozila koje vozi brzinom 60 km/h s ljetnim gumama 55 m, dok s zimskim iznosi 44 m. Rezultati su nemjerljivo lošiji za ljetnu gumu ukoliko je kolnik prikriven snijegom ili poledicom. Kada je u pitanju snijeg, zimske gume će osim svojih boljih elastičnih svojstava imati veliku prednost i u samoj šari, s većim brojem okomito postavljenih lamela i kanalima za odvođenje suhog i vlažnog snijega. Prema nekim podacima čak 95% prometnih nesreća u zimskom razdoblju se događa na kolnicima bez snijega, a 57% se događa na suhim kolnicima. Iz ovih podataka možemo jasno zaključiti, da dio vozača nije svjestan utjecaja niskih temperatura pri mokrom i suhom kolniku.

Zamjena guma

Zimsku uvjeti na cestama

Mi, kao dežurni vulkanizer u Zagrebu, smo naučili da vozači čekaju zadnji čas, tj. prve pahulje snijega. Te iz tog razloga čitavu godinu radimo od 7 sati ujutro do 22 sata navečer, i tako cijeli tjedan od ponedjeljka do nedjelje, kao i praznicima kako bi omogućili da vozači promjene zimske gume i na taj način povećali sigurnost na cestama.

Vulkanizer Trnjanska

Trnjanska cesta 90, Trnje
Zagreb

tel. 01/4852-571
fax. 01/4852-572

Radno vrijeme:

pon-ned: 07-22 h
svaki dan: 07-22 h